Co je to vlastně ta OpenStreetmap? Jak vypadá? Na tohle se většina lidí poprvé zeptá. Je to ale špatná otázka! Proč?
OpenStreetMap je totiz jen pouhá databáze. Ta sama o sobě nijak nevypadá. Pouze říká, že na těchto souřadnicích je to či ono. Takových mapových objektů je tam mnoho. Opravdu mnoho, přibližně několik miliard.
Abychom si mohli tu databázi prohlédnout, potřebujeme program, který se v té obrovské databázi pohrabe, a podle zjištěných údajů nakreslí obrázek s mapou. Takovýmto aplikacím se říká render. Ten může generovat jednorázové mapové obrázky, nebo třeba i celou sadu mapových dlaždic pro webovou mapu. Nesmíme ani zapomenout na zvláštní případy, kdy se data vykreslují až přímo nějakou aplikací, například v mobilu z připravených offline dat.
Mapy totiž slouží k mnoha různým účelům, a pro každý účel je důležitá jiná množina mapových dat. A pro každý účel vypadá ta mapa jinak! Jinak vypadá autoatlas, jinak vypadá turistická mapa, jinak vypadá zimní mapa, jinak vypadá mapa s administrativním členěním, atd. Pokaždé musí někde někdo určit, jaké mapové objekty jsou zajímavé, jakým způsobem se mají vykreslit, a jak vygenerovat mapu.
Tedy, když chcete například vidět turistickou mapu včetně českého turistického značení, na všeobecné celosvětové mapě moc nepochodíte: http://www.openstree....43913/14.57927
Ale taková mapa na stránkách České OSM komunity bude lepší nápad: http://openstreetmap....57927&layers=k
Oboje je jiné vyjádření stejných mapových dat! Proto moc nedává smysl, když si někdo postěžuje, že OSM mapy vypadají ošklivě. Maximálně vypadá ošklivě to jedno konkrétní grafické vyjádření, může si najít jiné a lepší.
Pokud se rozhodneme kreslit data pro OSM, budeme vylepšovat tu původní databázi mapových objektů. A tak jsme narazili na jedno ze základních pravidel OSM: "Nemapujeme pro render!" Tedy, že data se pořizují tak, aby byla správně, ne aby je zrovna ten jeden váš oblíbený render vykreslil krásně. Pamatujte, ze renderů je spousta, a co se může zdát správně u jednoho, může být špatně u druhého. Co se může zdát dneska jako špatně vykreslené, může se za měsíc vykreslit správně, protože i ty rendery se vyvíjí.
Na závěr jedno upozornění. Pokud něco zakreslíte do databáze, musíte dát všem těm renderům čas na to, aby vaši změnu stačily vykreslit. Záleží totiž jen a jen na provozovateli renderu, jak často si z OSM databáze stáhne novinky a přegeneruje všechny mapové obrázky.
Předchozí díl | Následující díl
Pokud se Vám tento blog líbil, přidělte mu hvězdičky nad nadpisem. Děkuji!
OpenStreetMap je totiz jen pouhá databáze. Ta sama o sobě nijak nevypadá. Pouze říká, že na těchto souřadnicích je to či ono. Takových mapových objektů je tam mnoho. Opravdu mnoho, přibližně několik miliard.
Abychom si mohli tu databázi prohlédnout, potřebujeme program, který se v té obrovské databázi pohrabe, a podle zjištěných údajů nakreslí obrázek s mapou. Takovýmto aplikacím se říká render. Ten může generovat jednorázové mapové obrázky, nebo třeba i celou sadu mapových dlaždic pro webovou mapu. Nesmíme ani zapomenout na zvláštní případy, kdy se data vykreslují až přímo nějakou aplikací, například v mobilu z připravených offline dat.
Mapy totiž slouží k mnoha různým účelům, a pro každý účel je důležitá jiná množina mapových dat. A pro každý účel vypadá ta mapa jinak! Jinak vypadá autoatlas, jinak vypadá turistická mapa, jinak vypadá zimní mapa, jinak vypadá mapa s administrativním členěním, atd. Pokaždé musí někde někdo určit, jaké mapové objekty jsou zajímavé, jakým způsobem se mají vykreslit, a jak vygenerovat mapu.
Tedy, když chcete například vidět turistickou mapu včetně českého turistického značení, na všeobecné celosvětové mapě moc nepochodíte: http://www.openstree....43913/14.57927
Ale taková mapa na stránkách České OSM komunity bude lepší nápad: http://openstreetmap....57927&layers=k
Oboje je jiné vyjádření stejných mapových dat! Proto moc nedává smysl, když si někdo postěžuje, že OSM mapy vypadají ošklivě. Maximálně vypadá ošklivě to jedno konkrétní grafické vyjádření, může si najít jiné a lepší.
Pokud se rozhodneme kreslit data pro OSM, budeme vylepšovat tu původní databázi mapových objektů. A tak jsme narazili na jedno ze základních pravidel OSM: "Nemapujeme pro render!" Tedy, že data se pořizují tak, aby byla správně, ne aby je zrovna ten jeden váš oblíbený render vykreslil krásně. Pamatujte, ze renderů je spousta, a co se může zdát správně u jednoho, může být špatně u druhého. Co se může zdát dneska jako špatně vykreslené, může se za měsíc vykreslit správně, protože i ty rendery se vyvíjí.
Na závěr jedno upozornění. Pokud něco zakreslíte do databáze, musíte dát všem těm renderům čas na to, aby vaši změnu stačily vykreslit. Záleží totiž jen a jen na provozovateli renderu, jak často si z OSM databáze stáhne novinky a přegeneruje všechny mapové obrázky.
Předchozí díl | Následující díl
Pokud se Vám tento blog líbil, přidělte mu hvězdičky nad nadpisem. Děkuji!