Geozávod BRAZDA - Řádný betatest je cestou k úspěchu
event reportáž
Jak se betatestuje geozávod
Říká se, že kdo nic nedělá, nic nezkazí a já bych dodal, že kdo na žádné své keši nic nezvrtal před publikací, zakládá pod své schopnosti. Ti poučení ze svých neúspěchů však již ví, že pořádný betatest může zachránit před velkou ostudou. A pro geozávod velikosti Brázdy to platí čtyřnásob!
První ročník v roce 2016 byl víc punk a řízený chaos, než dobře zorganizovaný podnik. Měli jsme ale víc štěstí než rozumu a i když zádrhelů bylo více než dost, nestalo se nic natolik zásadního, aby závod zhavaroval úplně a tak se dal výsledek označit za úspěch. Ovšem odnesli jsme si zásadní poučení, že betatestování je základ. A jak takový betatest závodu probíhá?
Betatestují se závodní keše. Každý rok zakládáme přes deset keší a každý ze čtyř bonusů je ve výsledku také keš. Na betatest keší zbývá nejméně času a navíc jsou to právě keše, které vznikají na poslední chvíli. Ale i tak se snažíme otestovat aspoň mysterky a multiny, kde v každém vzorečku a indícii může číhat šotek. Buď si listingy i keše v terénu kontrolujeme vzájemně v A-teamu a nebo nám pomáhají oddané B-týmačky Kacola se Sutrarkou. Ale ani úspěšně provedený betatest ještě není zárukou bezchybnosti, když se na poslední chvíli rozhodnete listing učesat a vzorec zjednodušit, přičemž prohodíte dvě neznámé. Což se mi stalo v roce 2019 hned u dvou keší, Gold&Cash a Kaplička pod Dílem. Také jsem si to od závodníků pěkně schytal a tato minela se následně dostala i do příběhu prvně jmenované keše. Schválně, jestli tu zmínku najdete.
Také betatestujeme šifry. Součástí závodu je kolem deseti stanovišť se šiframi a ty se bez pořádného vyzkoušení neobejdou. První kolo probíhá v úzkém kruhu A-teamu, obvykle xmarwin vymyslí šifru, předhodí ji ostatním a ti zprvu netuší, která bije. Ale občas se někdo chytí a pak se hledají chyby v zadání, ověřuje luštitelnost a také následuje debata, jestli je šifra v pohodě a nebo úplně zhulená. Výsledný produkt pak putuje opět ke Kacole a Sutrarce, které se snaží přijít našim myšlenkovým pochodům na kloub. Výsledkem betatestu je samozřejmě ověřit správnost a bezchybnost zadání, ale také určit obtížnost, což bývá často věštěním z křišťálové koule a při závodě se ukazuje, že co závodní tým, to unikát a predikovat se nedá vůbec nic. Například šifra Oblíbený kačer byla označena za úplně zhulenou a neřešitelnou a přitom ji zvládly hned 4 týmy. Stejně tak šifru Moravák, kterou jsem já osobně nedokázal pobrat ani po důkladném vysvětlení, dokázaly vyluštit tři týmy. Nemám tušení, jak se jim to mohlo podařit. Naopak u šifry Tady heslo není jsme si mysleli, že na tohle nějaký tým přijít musí a k našemu velkému překvapení... nepřišel.
Stěžejním bodem našeho betatestu jsou však aktivity. Aktivity jsou hlavním lákadlem celého závodu, takže si na jejich provedení dáváme záležet. Některé nápady jsou již prověřené a nedají tolik práce s přípravou, ale u jiných je třeba vyzkoušet a odladit každý aspekt dané činnosti. Někdy je třeba vytyčit trasu a vyzkoušet danou aktivitu na místě, jindy musíme výplod naší fantazie přetavit do fungujícího a pokud možno zábavného celku, sehnat správné pomůcky, nastavit obtížnost, předvést složitější aktivity dozorujícímu členu podpůrného B-teamu a především si všechno vyzkoušet na vlastní kůži. A tohle je pro nás organizátory přesně ten okamžik, kdy si lítost z toho, že nezávodíme, můžeme vynahradit. Za sebe vzpomínám třeba na aktivitu Déjà vu z roku 2018, kdy jsem si mohl sjet divokou vodu na gumovém člunu, nebo v témže roce zastřílet z airsoftového AK47 při aktivitě M*A*S*H. Hodně jsme se zasmáli u aktivity Prezidentská dovolená a velmi zábavné bylo i vymýšlení, zkoušení a finální ladění Mateřské dovolené či Valašského Xboxu. Ne každý den se vám poštěstí si zařádit na trenažéru dojení. Ovšem někdy to nejde tak hladce a nepodaří se pochytat všechny mouchy. Naposledy v roce 2020 jsme podcenili únosnost kobercovky a váhu některých závodních týmů a hned ten první nám popadal do „lávy“ v aktivitě Zem je láva. Taktéž při aktivitě Mladý inženýr o rok dříve jsme podcenili kreativitu týmu Přes mrtvoly, který využil naší nepozornosti a splnil úkol dle pravidel mnohem jednodušeji. Od té doby si při každé aktivitě říkáme: „Jak by na to šli Přes mrtvoly?“. Zábavné momenty však převládají a asi se shodnu s ostatními členy A-teamu, že vrcholem závodu a největším zážitkem pro nás byla v roce 2020 aktivita Counter Strike. Vyzkoušet si laser game na vlastní kůži a zahrát si na úderné komando s laserovýma bouchačkama v ruce, prostě nemělo chybu!
Kromě závodních stanovišť je na závodě Brázda životně důležitý i betatest závodní aplikace. Každý pracovník v IT, snad kromě těch na ministerstvech, ví, že každý program či aplikace má vždy aspoň jednu chybu a tak se snažíme vychytat ty pro závod kritické. Nezřídka se tak stává, že ve volné chvíli u oběda či na záchodě proklikávám testovací verzi aplikace, loguji stanoviště a provádím všelijaké kejkle, které by snad mohly závodníky v zápalu boje napadnout. Ale na Murphyho zákony je i ten nejpečlivější betatest krátký a situaci z roku 2019 bych nazval vyloženou schválností, když certifikát k https stránce závodní aplikace vypršel přesně o půlnoci v den závodu, na což jsme přišli až těsně před startem.
V nadpisu píšu, že betatest je cestou k úspěchu, ale především jsou pečlivé betatesty důvodem toho, že nás i závodníky geozávod BRAZDA stále baví a je rok od roku lepší.