Přejít na obsah






Fotka
* * * * * 7 hlasy

Češtinářské okénko

Příspěvek od KulisekW , 30 March 2014 · 9378 Zobrazení

Sám nejsem odborník na pravopis a není text, ve kterém bych neudělal alespoň jednu hrubku, avšak některé chyby, co potkávám tady na fóru či mezi logy nebo listingy jsou vážně hrozivé.
Proto si uděláme malé okénko do správného psaní několika výrazů:

Byste × by jste
By jste" je blbost, nic takového neexistuje! Spisovné tvary slovesa být jsou: bych, bys, by, bychom, byste, by. Od nich se dají odvodit tvary abyste, kdybychom popřípadě další. Nespisovné jsou tvary bysme, by jste atd.

Kdybyste × kdybyjste
Zde platí to samé jako u trojice bychom, byste, by. Správné jsou tvary kdybychom, kdybyste a kdyby. Na patvary kdybyjste, kdybysme raději zapomeňte.

I když × ikdyž
Správný tvat spojovacího výrazu je i když. Může ve větě plnit funkci spojek přestože“, třebaže“ či „ačkoli“. Ve větě může být jak na začátku, tak i uvnitř (v souvětí) - v takovém případě se před i když píše čárka.

Tip × typ
Nejedná o pravopisnou chybu, obě slova jsou správně napsaná, avšak mají různý význam. Tip s měkkým i se k nám dostal z angličtiny, označuje například odhad na vítězství ve sportu, zápasu, či radu (př. tipnul jsem si výsledek zápasu). Typ pochází z latiny a představuje vzor či druh (př. je to nepříjemný typ člověka).

Hold × holt
Opět se nejedná o pravopisnou chybu, avšak obě slova mají rozdílný význam. Hold má význam pocty (př. složil hold svému králi). Holt má význam zkrátka, prostě (př. holt tam půjdu až zítra, když venku prší).
EDIT: Slovo holt není kodifikováno jako spisovné, jedná se o hovorový výraz."

Mě × mně × mne
Sám s tím mám neustále problémy. Ve většině případů stačí za zájmeno dosadit si pro sebe do věty a místo mně dosadit tobě - podle varianty, která sedí lépe (tě, tobě), použijete správný tvar zájmena .
Avšak, lepší je používat tvary podle pádů - odkaz na přehlednou tabulku.


O skloňování anglických slov log, cache, listing se tu vyjadřovat nebudu. V nějakém vlákně se to tu již probíralo, ale stejně si nikdy nejsem jistý, jaký tvar slov mám použít.


P.S. Najdete-li v textu nějakou chybu, nezapomeňtě ji v komentářích pořádně rozmáznout, děkuji. :P


Cedule Bezděz

A této cedule se prosím nedržte, takhle mávají s češtinou na hradě Bezděz. :D



  • 3



....slozit hold dvemu krali ????? Patrne preklep :-):-):-)
    • 0
Fotka
petulinka1
Mar 31 2014 8:21

Kulisku, jsi si jistej, ze kdyz je zavorka na konci vety, tak ma bejt tecka pred touto zavorkou? :)

    • 0
Fotka
KulisekW
Mar 31 2014 9:08

Ano, překlep. :) Ty příklady jsem dopisoval jako poslední před publikací, takže i proto byla tečka před závorkou (jak říkám, také mám ve všem možném chyby, ale lepší tohle než by jsme") :)

    • 0

Tohle mi nedává smysl: "Ve větě může být na začátku, tak uvnitř něj" (uvnitř ní, pokud je míněna ta "věta") :D jsem si musel rejpnout, jsem už takovej.

    • 0

Upravil jsem na ,,Ve větě může být jak na začátku, tak i uvnitř (v souvětí)" :D Lepší?

    • 1

Tak se tedy dotatečně zeptám tady. Opravdu jsi tomuhle rozuměl? :http://www.geocachin...27947-přiznání/

Já účet na FB mám, takže vím, kdo, nebo co tam obvykle je, ale tohle z mého pohledu nemělo hlavu ani patu. Ale nedávno jsem slyšel na Radiožurnálu, že mladí spolu komunikují v heslech, takže jsi tomu třeba rozuměl...

No co, řekl sis o to! :-D

    • 0

Inu, já tomu rozumím, ale přiznávám, že to zrovna není můj nejlepší výkon. :D Většinu věcí si po sobě přečtu a opravím chyby, které najdu (ať už pravopisné či jiné). Ale jak koukám, tak tady jsem si po sobě příspěvek nepřečetl a vypadá poněkud nesrozumitelně... Přiznávám se ctihodnosti, jsem vinen! :P

Však máš pravdu, řekl jsem si o to!

 

EDIT: Nejdřív bych si měl přečíst, na co vlastně mám odpovídat. :unsure:

    • 0

Já měl na mysli ten úvodní příspěvek. Za ten snad nemůžeš, nebo ano? Tvůj příspěvek mi potíže nečinil.

    • 0

Aha, vidíš, já myslel, že jsi nepochopil ten můj. Já jen prokliknul odkaz a hned psal reakci...no a hned tu budu za blbce, že nečtu co se po mně vlastně chce. :wacko:  Ne, za ten úvodní příspěvek samozřejmě nemůžu. :)

    • 0

Jen dvě poznámky :

 

1/  Kde se dá napsat mne  je možné použít i       (a obráceně)

 

2/  Nejsem si jistý zda je slovo holt  úplně spisovné (ale taky je používám)

    • 0

Samozřejmě, že lze používat mne, avšak mně se více líbí míchání s a mně. :-)

Se slovem holt souhlasím, teď jsem si to pro jistotu vyhledal ještě jednou a včera jsem se asi kouknul do špatného internetového slovníku, cituji: ,,Slovo holt není kodifikováno jako spisovné, jedná se o hovorový výraz." Tudíž jdu to jdu upravit v textu.

    • 0

Kulisku, jsi si jistej, ze kdyz je zavorka na konci vety, tak ma bejt tecka pred touto zavorkou? :)

No, tohle nevím (s uvozovkama to tak třeba je). 

Ale rozhodně, rozhodně jsou špatně dvě čárky místo dolních uvozovek! Kulíšku! 

Ještě taky z hlavy nevytáhnu přesné používání pomlček, spojovníků a dalších podobných blbůstek, ale nějak je tam motáš, tak snad to máš správně. :)

    • 0

Jsem rád, že jsem všechny přiměl k důkladnému vyhledávání mých pochybení v článku. :P S uvozovkami nevím, jak jsem to dokázal, že někde mám dvě čárky a někde správně uvozovky (záhada?). V pomlčkách se orientuji jen trochu, ale pro jistotu jsem zde všechny odstranil. Nějak jsem si je oblíbil a používám je skoro všude, ale pro klid duše jsou pryč. :)

Jinak, pokračujte ve výčtu nalezených chyb. Když už jsem si naběhnul, tak si mě vychutnejte. B)

    • 1

Jsem rád, že jsem všechny přiměl k důkladnému vyhledávání mých pochybení v článku. :P S uvozovkami nevím, jak jsem to dokázal, že někde mám dvě čárky a někde správně uvozovky (záhada?). V pomlčkách se orientuji jen trochu, ale pro jistotu jsem zde všechny odstranil. Nějak jsem si je oblíbil a používám je skoro všude, ale pro klid duše jsou pryč. :)

Jinak, pokračujte ve výčtu nalezených chyb. Když už jsem si naběhnul, tak si mě vychutnejte. B)

No, ono, může nějakej plugin zabudovanej na typo úpravy i tadyten systém a jak to je v JS, tak to nemusí fungovat stoprocentne.

 

Pomlčky jsou fajn, ale kdo si má pamatovat, jak to je správně, že jo? :)

    • 0

Hezký článeček, poučný... sama bojuji s "byste", už od základky se mi tenhle tvar jeví nespisovný... :-)) A ono je to přesně naopak...

Jinak chyby jsem nehledala, jen jsem přemýšlela u "př. tipnul jsem si výsledek západu", jestli je to překlep... já tipuji, že ano. :-)

    • 0

@frettie: Přesně, jejich používání je návykové, ale jejich správné používání už je na tom trochu hůř. :)

 

@Alf Gang: Díky za trochu chvály. :) Psaní byste se snažím zapamatovat od doby, co mi to před pár lety bylo češtinářkou "omláceno o hlavu" jako nesmysl. Kupodivu, pro jednou to mělo nějaký smysl a pamatuji si to dodnes. :)

P.S. Překlep opraven. ;)

    • 0
Fotka
zvedavkanocni
Apr 01 2014 23:34

Výborně Kulíšku, jsem ráda, že jsi mě/mne předešel. :-) Zatím jsem si dovolila dát malá doporučení, jak si v pravopisu pomoci, pouze přes maily, protože něco opravdu přímo "tahá za oči". Tvoje osvěta je prima, jen jsi maličko zapomněl na shodu podmětu s přísudkem, tam mám u některých příspěvků pocit, že autor použil i/y podle toho, co měl zrovna blíž na klávesnici. :-( Každý z nás někdy něco napíše tak, že se při čtení sám lekne - o variantě drobků v klávesnici a vypadávajících písmenek až částí slov či vět bych mohla hodně vyprávět, ale u některých jedinců marně přemýšlím, jaký je asi jejich mateřský jazyk, čeština je u nich hodně málo pravděpodobná. Radši nebudu rozebírat styl a sloh, protože bych nejspíš musela napsat poněkud delší pokračování tvého okénka i s ukázkami. Příklad uvedený v odkazu je ještě slabý čajík proti tomu, na co opakovaně narážím u asi 5-6 kačerů při logování keší, které jsem navštívila krátce po nich nebo při čtení jejich listingů. Každý je šikovný na něco jiného, ale člověk, který naplácá 6 hrubic v pěti slovech věty, která navíc nedává smysl, by opravdu radši měl napsat ono nenáviděné TFTC. :-) Jenže by si nejdřív musel uvědomit, jak to s jeho pravopisem vypadá. A jsme v začarovaném kruhu, protože největší "experti" jsou přesvědčeni, že mají vše naprosto správně. :-)

PS: Kolika chyb jsem se dopustila? Kdo je všechny najde?

    • 1
Fotka
petulinka1
Apr 02 2014 8:31

Skoncila jsem u chyby hned za prvnim slovem, zvedavko :D Ale jsem taky rada, ze to konecne nekdo napsal. Obcas (cti "skoro vzdycky") mi dela problem napsat neco nearogantne, kdyz me to stve. A taky je afajnm ze muzem do Kuliska rejpat :D To ja rada :P

 

PS: Mensi priklad, kterak se mě/mně muze zvrhnout... 10171101_690383391005108_2012042466_n.jp

    • 5

On má McDonald problémy s češtinou dlouhodobě. Jejich "Nashledanou" mě iritovalo hodně dlouho a zřejmě jsem nebyl sám, už to konečně opravili. Teď mají podobnou chybu v UNI hoby a Baumaxu (či Baumarktu?). Mám vždy sto chutí tam dojít s lihovkou a opravit jim to. :-D

 

Mimochodem, před lety, když jsem dělal korekturu na jednom webu, se mi dostal pod ruky cca 5 stránkový sloh od ředitele jedné IT společnosti. Dostal jsem se cca k 300 chybám. Ty opakující se jsem raději pak už nepočítal.

    • 0

Hezké, na "by jste" jsem taky alergický. Shodu přísudku s podmětem bychom mohli rozebírat dlouho, ale měl bych jeden tip na krátký odstaveček - standard vs. standart. Často se divím, kolik lidí chodí s praporem místo aby dělali něco vhodným způsobem.

    • 1

« Listopad 2024

P Ú S Č P S N
    123
45678910
111213141516 17
18192021222324
252627282930 

Poslední komentáře

Reklama