Jak na Garminy I. - důležité údaje
garmin
Základem je onen výrobek moderní techniky zapnout. Na to má drtivá většina právě ono jediné tlačítko. Pak tam běhá spousta písmenek a nakonec to naskočí. Objeví se několik položek v menu, mezi nimi třeba i položka s názvem Schránky s poklady. Kačer zajásá (ten, co má trochu zájem o srozumitelnost, si zaťuká na čelo), ťukne na to a... Garmin mu oznámí, že si má ony schránky stáhnout z internetu. A je to tady...
Tak na to začne koukat, většina objeví u každé kešky na webu tlačítko Send to my GPS. Najednou to po něm chce cosi doinstalovat. Budiž. Pak se mu (při troše štěstí) podaří kešku do Garmina dostat. Hm, jak se na to naviguje? Jo, aha... Kde to má hint? Kde to má listing? Proč mi to pořád říká, že potřebuju Premium? Hra začíná... Garmin vs. kačer...
Lekce první: Co je třeba vědět
Hned na začátku bych vás ráda seznámila se známými neduhy Garminů. To jen abyste pak nebyli překvapeni, co jste si to vlastně koupili
Výhody jsou jasné - "nepotřebujete" papír, kešky máte hezky při ruce, zároveň si "pamatuje", kdy jste našli kterou kešku, takže logování je snadnější, baterky vydrží klidně celý den...
Ale co nevýhody? Mně, jakožto dlouholeté uživatelce, už to ani nepřijde, ale pokud jste předtím používali telefon nebo autonavigaci, je tu spousta odlišností.
- Mapy:
- Pokud máte koupenou českou verzi, tak jsou k ní i mapy. Ve většině případů už jsou přímo na paměťové kartě, takže stačí kartu vložit do Garmina. Dakoty 10 to mají horší - tam je třeba mapy někdy doinstalovat (nemají totiž slot pro paměťovku)
- Ani ty placené nejsou 100%. Někde jsou data stará a mapa neodpovídá skutečnosti, jinde naopak už vidíte silnici, která ještě není postavená. O turistických trasách nemluvě - společnost Picodas, která zpracovává české mapy pro Garminy, se totiž nedohodla s Klubem českých turistů, takže nemá oficiální přístup k aktuálním datům.
- Nahrávání keší: Ač se nabízí, že to bude snadné, zpočátku budete možná trochu bojovat.
- Bez počítače to nejde. Stejně tak jejich smazání z GPSky.
- Ti, co si neplatí PM členství, budou zpočátku trochu naštvaní - kešky si sice do GPSky pošlou, ale pouze po jedné a navíc bez hintu a listingu. Ale i to jde obejít.
- Hledání samotné:
- Než se dostanete na listing, tak máte občas pocit, že zešedivíte. Ale dá se na to zvyknout. Jen je to o pár ťuknutí navíc, než u mobilu.
- Stejně tak je trochu zdlouhavější zapnutí navigace na keš. Ale když víte, jak si to zkrátit, dá se s tím taky fungovat.
- Nemožnost postupovat po jednotlivých stagích multin, i když je máte v GPSce. Garmin si totiž keše a jejich waypointy ve svých "myšlenkách" nepropojí, takže budete buďto ťukat ručně při hledání keše (takže budete mít snadnější přístup k listingu), nebo přeťukávát v navigaci na waypointy.
- Označit nález jde jedině u keše, na kterou se právě navigujete.
- Je rozdíl mezi Trasou, Stopou a menu Kam vézt. NENÍ to jako u autonavigací!
- Trasa: Zobrazí seznam GPX s připravenou trasou, po které chcete jet. Většinou jsou připravené z domu a nahrané z počítače.
- Stopa: Ta vám ukáže, kudy že jste to vlastně šli. Prostě záznam vaší cesty.
- Kam vézt: Kromě toho, že si tu vyberete, kam chcete jet (neplatí pro kešky), tady můžete navigaci taky vypnout.
- Další:
- Asi nejhorším neduhem (kromě občasné nelogiky a chybějících funkcí např. pro mulitny) je čeština. Očividně ji totiž dělal někdo za pomoci strýčka Googla (nebo úplnej blbec, záleží jen na vašem mínění). Ale nezoufejte, i na tu máme lék (povíme si někdy příště)
- V listingu přímo v navigaci NIKDY neuvidíte obrázky, které jsou na webu - nejsou totiž obsaženy v GPX. A nejsou tam ani odkazy na ně, takže se vám je tam dostat prostě nepodaří (jo, Garmin je v tomhle nekompromisní)
U nových Garminů (Oregon 600 a výš) je možná pár věcí jinak, tak doufám, že se mi podaří sehnat buď informace, nebo Oregona, abych to mohla v článcích opravit a nemystifikovala.
Upozornění na konec: Články jsou platné pro všechny Garminy KROMĚ Visty a Legendu. Pro Etrex 10 a 20 jsou platné z větší části.
Co si tak hraju s novym Oregonem 600, tak mam spise pocit, ze spousta veci je naprosto zbytecne pri starem.
Zatim jedina zasadni novinka je, ze pocet kesi neni tak nesmyslne omezen. Nicmene snad vsechny nevyhody nahravani kesi v podobe GPX (ci GGZ) i nadale trvaji.