MapGenerator v5.0 - GENERÁTOR MAPY NÁLEZŮ DLE STÁTŮ, OKRESŮ, KRAJŮ NEBO MĚSTSKÝCH ČÁSTÍ

Příklad vygenerované mapy:

image/svg+xml

K vygenerování mapy byla použita URL adresa:

mapgen.php?cht=t,Finds&chs=wx710&chtm=CZkraj
&chco=ffffff,C29C43,EB0D01,4A4FFD
&chd=1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14
&chld=ZLOLKAVYPAJMJCMOPLKRUSLISTPR


Jednotlivé části dokumentace


Značka cht

cht=t,<parametr1> ... určuje o jaký typ grafu se jedná (t značí mapy)

<parametr1> - určuje typ předávaných dat

Značka chtm

chtm=<typ> ... typ mapy

<typ> - označení druhu mapy

Kontinenty

Územní celky států

Nižší územní celky států

Městské části

Značka chs

chs=[w|h]x<rozmer> ... rozměry výsledného obrázku (použije se vždy jen jeden parametr - výška nebo šířka)

wx<rozmer> - určuje šířku obrázku (výška bude automaticky dopočtena)

hx<rozmer> - určuje výšku obrázku (šířka bude automaticky dopočtena)

Pozn.: min. rozměr obrázku činí 300 px a max. rozměr obrázku je dán velikostí mapy

Značka chco

chco=<neaktivní>,<min>,<avg>,<max>,<nálezy>,<procenta>,<zkratky> ... barvy výplní mapy

<neaktivní> - barva regionů bez nálezu v hexadecimálním zápise (např. f5f5f5)

<min> - barva výplně minima v hexadecimálním zápise (např. ccdce4)

<avg> - barva výplně průměrné hodnoty v hexadecimálním zápise (např. 990000)

<max> - barva výplně maxima v hexadecimálním zápise (např. 457f9c)

Značka chd

Použije se při výběru cht=t:B:<> nebo cht=t:N:<> nebo cht=t:P:<>

chd=<parma1>,<parma2>,...,<parmai>,...,<parman>

<parmaai> - číselné (nebo procentuální) zastoupení nálezu v daném obvodě (kraj, okres, město) příslušné k parametru chld, desetinná čísla psát s desetinou tečkou

Použije se při výběru cht=t:K:<>

chd=<parmaa1>,<parmaa2>,...,<parmaai>,...,<parmaan>|<parmab1>,<parmab2>,...,<parmabi>,...,<parmaan>

<parmaai> - číselné zastoupení nálezu v daném obvodě (kraj, okres, město) příslušné parametru chld

<parmabi> - číselné procentuální zastoupení nálezu v daném obvodě (kraj, okres, město) příslušné parametru chld, desetinná čísla psát s desetinou tečkou

Značka chld

chd=<parm1>,<parm2>,..., <parmi>,...,<parmn> ... kód vybraného obvodu (kraj, okres, město), viz níže

<parmi> - dvou-písmenné označení kraje, okresu nebo šestičíslí městské části

Pozn.: Počet obvodů v parametru chld musí odpovídat počtu hodnot v parametru chd.

Dostupné mapy jsou vyjmenovány u parametru chtm

Značka chdot

chdot=<ID>,<podklad>,<velikost_bodu>,<barva_bodu>,<datum_od>,<datum_do> ... puntíkaté mapy, vykreslení bodů na pozicích jednotlivých nalezených keší

<ID> - identifikační číslo uživatele (pokud není -1, načítá souřadnice keší ze serveru gc.cz, jinak používa data z chcoords)

<podklad> - typ podkladu, do kterého se budou body zakreslovat
B=background, mapa bude mít jen základná barvu
C=colored, regiony mapy budou vybarveny podle počtu nálezů v nich N=none, nezobrazovat body na mapě

<velikost_bodu> - velikost čtverčcku zobrazujícího jednu kešku

<barva_bodu> - barva, kterou budou body kresleny (např. 0000ff)

<datum_od> - počáteční datum pro vyhledání zakreslovaných nálezů (RRRR-MM-DD, např. 2006-02-01)

<datum_do> - koncové datum pro vyhledání zakreslovaných nálezů(RRRR-MM-DD, např. 2014-03-31)

Značka chcoords

chcoords=<lat1>,<lon1>,...,<latN>,<lonN>

Umožňuje předat několik bodů pro zakreslení "puntíků" do mapy, viz parametr chdot

Značka debug

Slouží k výpisu ladících informací. Při použití tohoto parametru nenní generován žádný obrázek, ale výstupem je řada informací o průběhu zpracování mapy podle předaného požadavku.

debug=Yes




Jak vzniká mapa

Občas se najde někdo, kdo by chtěl pomoct s tvorbou map, třeba proto, že mapa, kterou by rád ve svých statistikách měl, dosud chybí. Ne, že bychom se takové pomoci bránili, ale je to práce docela náročná na pečlivost a určitě nezařadíme každou mapu, kterou nám někdo pošle.

Mapa musí splňovat naše nároky, zejména:

Aby byla nějaká představa, popíšu vznik jedné mapy, a bude na Vás, zda budete ochotni se do toho pak pustit.

  1. Gelda nám z GISu vygeneruje vektorový podklad. Podklad obsahuje zjednodušené polygony všech vybarvovacích oblastí, polygony hranic státu a okolních států
  2. kiReGPS ve vektorovém editoru (používa Corel Xara)
    • odstraní nadbytečné polygony, odstraní polygony hranic, ale nechává plochy k vybarvení. Mnozství polygonů (stovky až tísíce!) tak sníží i na méně než polovinu. Zůstane jen polygon celého státu, polygony vybarvovacích oblastí (krajů nebo okresů) a polygony hranic okolních států. Hodně práce je s přímořskými státy s členitým pobřežím a ostrovy
    • změní velikost obrázku tak, aby se plocha státu esteticky vešla do výsledné bitmapy s jednotnou šířkou 1200 px. Aby byl výsledek perfektní, je třeba udělat export do bitmapy se správnou hodnotou dpi napřed nahrubo a až pak oříznout bitmapu kolem rámečku
    • editor musí být schopen zcela vypnout antialising, jednotlivé čáry musí být jednobarevné a hranice ostré bez přechodů - jinak nebude vybarvování fungovat správně
    • vybarví všechny plochy vybarvovacích oblastí bílou barvou, hranice šedou barvou, přidá stín aktivního státu
    • vybarví plochy a hranice okolních států
    • vybarví moře a velké plochy jezer
    • vygeneruje hrubou bitmapu a ořízne ji přesně podle rámečku na šířku 1200 px a výšku tak, jak to stát vyžaduje, aby to vypadalo pěkně
    • exportuje do PNG s paletou, bez antialiasingu!
  3. kiReGPS ve bitmapovém editoru
    • ručně zkoriguje po jednotlivých pixelech hranice oblastí a států tak, aby bezchybně fungovalo vybarvování. Zároveň doplňuje "cestičky" spojující vybarvované oblasti, aby zjednodušil vybarvování mnoha ploch
    • upraví hranice a plochy okolních států, aby se co nejjednodušeji vybarvovaly, když je třeba je "zrušit". Zárověň po pixelech upravuje stín vnější hranice, aby po vybarvení nezůstávaly artefakty. (Ideální je, pokud obarvením rámečku rovnou zmití všechny hranice.) Často kvůli tomu odstraňuje části hranic okolních států, protože jsou jen informativní a nejaké drobné nepřesnosti nejsou rušivé
  4. Gord vezme vytvořenou bitovou mapu a začlení ji do mapgenu. Přitom:
    • definuje body pro vybarvení jednotlivých vybarvovacích oblastí včetně bodů pro odstranění okolních států a jejich hranic
    • definuje zkraty, plná a zkácená jména vybarvovaných oblastí
    • definuje body, na kterých se texty vypisují. Dává pozor, aby se texty pokud možno nepřekrývaly a bylo jasné, které oblasti popisek patří. Pokud je to nutné, definuje vynášecí čáry k popiskům velmi malých oblastí nebo oblastí s překryvem vypisovaných textů
    • testuje vybarvovaní jednotlivých ploch a odhaluje drobné nedostatky, které unikly kiReGPS a případně mu vrací obrázek ke korekci (běžně si to mezi sebou přehazují několikrát, než jsou s výsledkem oba spokojeni)
  5. Gord doplní dokumentaci a obrázek s upravenou dokumentací předá pepovizpocernic ke zveřejnění na gc.cz
  6. Požadavky na plochy a čáry vycházejí z principu vybarvování: vybarvuje se vždy plocha stejné barvy jako má zadaný bod, pro některé oblasti nebo hranice musí být zadaných bodů více (např. ostrovy patřící k jednomu státu)
  7. Výsledné vlastnosti mapy:
    • použitá projekce podkladů je zpravidla ETRS (pro Evropské státy) a Mercator pro kontinenty a Svět. Není to kritický parametr, protože do vybarvovacích map se "nepuntíkuje", ale aby mapy vypadaly tak nějak podobně...
    • bitmapa ve formátu PNG s 8 bitovou paletou, šířka 1200 px, výška podle potřeby (lze např. v GIMPu: Obrázek - Režim - Indexovaná)
    • plocha aktivního státu, případně vybarvovaných nižších správních celkův má bílou barvu
    • hranice aktivního státu je 80% černou, šířka 1 px
    • stín hranice aktivního státu: posun 2 px vpravo a 2 px dolů, 80% černá, transparency 50 %, blur (rozmazání) 6 px
    • plocha okolních států je 50% černou
    • hranice okolních států je 50% černou, šířka 2 px, hranice jsou 1 px vzdálené od kranice a stínu aktivního státu, aby bylo možné okolí aktivního státu snadno smazat vybarvením
    • barva vodních ploch #c1defd

Autoři