Přejít na obsah


Fotka

Garmin Topo Czech 3 :-)


  • Pokud chcete vložit odpověď, přihlašte se
226 odpovědí na toto téma

#21 petegeo

petegeo

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 005 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 6:39

michal_a_jana napsal/a:
Mapa vypada nadherne, jen skoda preskoda toho routovani. Garmin jako hlavni duvod proc routovani po nezpevnenych cestach nezapl ze sit je v 15% neaktualni, cesta zarostla a pod. To podle me ale neni podstatne, kdyz se naviguju jen tak podle displeje a cesta konci je zarostla, tak jdu dal nebo jdu jinudy. No a kdyz me bude navigovat routovaci garmin a cesta skonci bude zarostla, tak opet jdu dal anebo jinudy, tak v cem je rozdil, a proc by tam routovani nemohlo byt?

No a druhy argument ze kazdy by chtel jiny routing je sice hezky, ale mohli zapnout aspon nejaky.

:(

Hlavne aby neroutovala jako ta Slovenska TOPO. Ta aspon mne tedy "dusi", kdyz v 85 pripadech nedokaze ani vypocitat v Kolousovi trasu, a skonci chybou vypoctu. A kdyz vypocte, tak mne "naroutuje" misto sedlem pres kopec, oklikou po cervene pres 4 vrcholy sousednich hor. Jo jo, kazdy chce od routovani neco jineho.... :D
  • 0

#22 Mimon_team

Mimon_team

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 417 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 8:00

petegeo napsal/a:
Hlavne aby neroutovala jako ta Slovenska TOPO. Ta aspon mne tedy "dusi", kdyz v 85 pripadech nedokaze ani vypocitat v Kolousovi trasu, a skonci chybou vypoctu. A kdyz vypocte, tak mne "naroutuje" misto sedlem pres kopec, oklikou po cervene pres 4 vrcholy sousednich hor. Jo jo, kazdy chce od routovani neco jineho.... :D

Dobrovolně se přiznávám, že vůbec nechápu problematiku routingu u Garminů. Respektive, že nechápu v čem je vlastně problém ...

Pokud vím, tak v turistických GPS si můžu v předvolbách nastavit co jsem zač -- řidič automobilu / řidič motorky / cyklista / chodec / atd. Čekal bych, že tahle volba bude mít vliv na to, které typy cest se do výpočtu zahrnou. Tzn. že chodec tam bude mít i lesní cesty a cesty v pěší zóně, cyklista tam bude mít oproti automobilistovi navíc cyklostezky, atd.

V GPSkách do auta se to asi nastavit nedá, ale tam je účel té GPS jasný, a čekal bych če tedy bude routovat jen po silnicích.

Pak se dá v GPS nastavit jestli chci jezdit i po placených silnicích, otáčet se do protisměru, atd. Tam taky není myslím co řešit -- význam těch nastavení je jasný, a s turistickými cestami a cyklosteskami by to nemělo mít nic společného.

A to, jestli mě GPS táhne přes vrchol nebo oklikou přes 7 km serpentin, by se zase mělo dát ovlivnit volbou "rychlejší / kratší cesta".

Takže když si jako turista v TOPO SK nastavím že jsem "pěší" a že chci routovat přes kratší trasu, tak to taky spočítá cestu tou oklikou po červené přes 4 vrcholy? :-o A jestli fakt jo, chápe někdo proč?

Protože je mi jasné že routovací algoritmus není asi žádná sranda, ale ty základní údaje, ze kterých musí při výpočtu vycházet, jsou IMHO jednoznačné:
- typy silnic po kterých smí routovat ... to by mělo být dané nastavením GPS, a fakt mi není jasné proč to u žádné z našich TOPO map nefunguje :-o
- koeficient "prostupnosti" dané cesty pro jednotlivé typy dopravních prostředků. Něco jako "dálnice=[auto:130, motorka:130], okreska=[auto:90, motorka:90, cyklista:30, pěší:6], město=[auto:50, motorka:50, cyklista:20, pěší: 6], cyklostezka=[cyklista:20, pěší:6]", atd. A kdyby měla GPS extra dobrý procesor a programátoři spoustu času nazbyt, mohl by se z DEM dat v mapě u každého dílčího úseku cesty zjistit poměr stoupání ("rovina, 5 % stoupání, 30 % klesání, ..." ), a vzít to při výpočtu rychlosti taky do úvahy.

Ale i bez těch doplňkových údajů je myslím pojem "kratší cesta" celkem jasný, a netuším proč ho tedy GPS chápe úplně jinak než člověk ...

Ví někdo proč jsou tedy s obecným routováním takové potíže?
  • 0

#23 michal_a_jana

michal_a_jana

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 8:02

Nj, problem te Slovenske mapy je ze krome turistickych znacek uz tam prakticky zadne jine cesty a pesiny nejsou, tak to se pak tezko routuje. Takovy problem ale topo czech od verze 2 nema...
  • 0

#24 mpistora

mpistora

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 246 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 8:52

Snad se dočkáme.
Před rokem se o tom také dost diskutovalo, ale už jsem se smířil s tím, že ještě musíme vyčkat. A v tom už nastává posun - od loňského "nikdy", k letošnímu "Samozřejmě platí, „nikdy neříkej nikdy“ a možná za pár let bude i toto uskutečnitelné.".

Další důvod "proč to nejde" je asi také výkonostní (ohled na HW GPS). Je otázka, jak by se prodloužil výpočet trasy, pokud by se routovatelná síť zahustila o řád. Na druhou stranu pěší trasy se běžně neplánují v délce 100 km a na malém uzemí by to neměl být problém.
Ze stejného důvodu asi stávající algoritmus nepodporuje takové potřebné věci pro pěší routování, jako je krátký "přechod volnou krajinou" (až na poslední úsek k cíli) a zohlednění převýšení.
  • 0

#25 abakus

abakus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 159 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 8:56

Mimon_team napsal/a:

Ví někdo proč jsou tedy s obecným routováním takové potíže?


Je to napsané na konci článku na path.cz. Vyberu pár vět:

Zaprvé není síť silnic a cest, resp. značených cest spojitá, což je nutnou podmínkou výpočtu tras.
Druhým a vážnějším důvodem je relativně velká neaktuálnost cestní sítě.
Současný datový formát map pro Garmin umožňuje utvořit pouze jeden model výpočtu trasy.

Zatímco o druhém bodu lze polemizovat (btw osobně s myslím, že routování po turistických a cykloznačkách je hovadina), tak ty zbylé dva jsou přesně ty technické důvody, které způsobují "problém".
  • 0

#26 malcor

malcor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 523 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 9:03

Na druhou stranu k cemu potrebujete routovani pri turistice? Me staci obcas na rozcesti mrknout na mapu a hotovo. A to i na kole.
  • 0
Přehled bookmarklistů a nejoblíbenějších keší v ČR

Garmin Oregon 300 + Topo Czech 2 PRO, případně HTC Touch HD

#27 michal_a_jana

michal_a_jana

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 9:06

abakus napsal/a:


Tady ta diskuze vznikla prave v reakci na to co pisou v path.cz.

Treti argument je divny, protoze nekdo chce routovani po cyklostezkach a nekdo po vsech cestach, tak ho nezapneme nikomu...

No a prvni duvod se sice zda nejtechnictejsi, ale Picodas pise ze je nejmene zavazny...

No a proc chci routovani? Za prve abych pri chuzi vedel jak je to do cile (ke cachi) daleko po ceste a ne vzduchem (kdyz jedes autem z Brna do Blanska, tak ti taky nevyhovuje informace ze je to vzduchem 15km kdyz vis, ze po ceste budes muset ujit/ujet 30 km)... A Za druhe kdyz jedes rekneme 15km po lese na kole, tak neustale zoomovat a resit ktera pesina vlastne vede tam kam jedu je hodne narocne.
  • 0

#28 michal_a_jana

michal_a_jana

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 9:10

malcor napsal/a:
Na druhou stranu k cemu potrebujete routovani pri turistice? Me staci obcas na rozcesti mrknout na mapu a hotovo. A to i na kole.


Jasne pokud jedes 3km po zlute, pak odbocis na asfaltku doprava a po 5km se das po zelene doleva, tak pak se to da. Ale pokud se pohybujes od cache ke cache po malych lesnich cestach, tak mas rozcesti kazdych 200metru, a to porad zastavovat je dost opruz.
  • 0

#29 Dain & Olik

Dain & Olik

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 704 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 9:46

michal_a_jana napsal/a:

abakus napsal/a:


Za prve abych pri chuzi vedel jak je to do cile (ke cachi) daleko po ceste a ne vzduchem

vynasob si 1.5 a zhruba to mit budes

Za druhe kdyz jedes rekneme 15km po lese na kole, tak neustale zoomovat a resit ktera pesina vlastne vede tam kam jedu je hodne narocne.

vzhledem k tomu stylu routovani, kdy to na slovensku ve 3/4 vyroutuje koninu, na tu gpsku budes muset koukat tak jako tak.

jinak chapu, ze si vytvorenim "pochybneho" routovani nechteji zadelat na hromadu prace s problemy. :)

uz jenom to, klasicke rychlejsi/kratsi cesta je pro turistiku temer blbost - jdu/jedu konstantne, takze turista bude chtit do vypoctu zahrnout vrstevnice - tedy spis varianta delsi pohodlnejsi / kratsi narocnejsi. logicky by to mohlo jit podle vrstevnic vypoctem strmosti... ale jestli to jde prakticky a jestli vysledek pak stejne nebude konina... :)

a co se tyce uz vyse zminene nenavaznosti a zmen lesnich/polnich cest - ono pokud cesta zaroste, nebo je proslapana jinde a pritom na ni pri routovani odkazuji, tak uz jen z psychologickeho hlediska na ne budes nadavat, kam te to tahaji, protoze ti to doporucuji. kdyz si to budes vybirat sam, tak si budes rikat zkusim to tady nebo tudy, safra zarostly ... nevim jestli je jasny, co tim chci rict :D
- jinak cesta zaroste a se zmeni/posune/zanikne bez problemu za rok - a to se tyka i cest na turistickych znacenych trasach, natoz pak lesni cesty po ktere nejezdi lesaci.

takze jedine, co mi vyplyva smysluplne, by bylo routovani po znacenych cyklostezkach.
  • 0

#30 drobik

drobik

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 286 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 9:48

michal_a_jana napsal/a:
Ale pokud se pohybujes od cache ke cache po malych lesnich cestach, tak mas rozcesti kazdych 200metru, a to porad zastavovat je dost opruz.

Vela ludi ma pindy na routovanie po turistickych znackach a oznacuje to ako blbost. Ked im to vadi, nech si daju navigovat priamo (ak to neprekracuje ich mentalne schopnosti). Osobne som vyuzil routing po turistickych znackach ked som bol v lese. Kochal som sa lesom, fotil som, skumal som stromy a nemusel som kazdych 100 metrov stat a kontrolovat ci cesta ktoru som minul je len trasa na zvazanie dreva, stopy po poslednom loveni divej zvere zamoznymi polovnikmi alebo to proste niekto svihal na 4kolke krizom cez les.

Vazne nechapem preco niekomu robi problem si dat navigovat priamo na ciel a namiesto toho sa takmer agresivne ludia zasadzuju za odstranenie routingu po turistickych a cyklo trasach.

Mozno je to tym ze som mlady, neskuseny a vidim vsetko moc optimisticky :)
  • 0

#31 malcor

malcor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 523 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 9:57

michal_a_jana napsal/a:
...tak mas rozcesti kazdych 200metru...


No musim rict, ze tohle vetsinou dokazu udrzet v hlave. Proste se mrknu kus pred sebe a pak jednou za cas kouknu na mapu. Ale chapu, ze nekdo ma potrebu toho routovani a nikomu to neupiram - ono koneckoncu neni ani co upirat :)
  • 0
Přehled bookmarklistů a nejoblíbenějších keší v ČR

Garmin Oregon 300 + Topo Czech 2 PRO, případně HTC Touch HD

#32 Mimon_team

Mimon_team

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 417 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 10:25

drobik napsal/a:
Vazne nechapem preco niekomu robi problem si dat navigovat priamo na ciel a namiesto toho sa takmer agresivne ludia zasadzuju za odstranenie routingu po turistickych a cyklo trasach.

Tomuhle taky nerozumím. Protože by to občas, v určitém terénu a za určitých okolností routovalo blbě, tak to tam raději nedají vůbec :/. V rámci téhle logiky by mohli zrušit i routování po silnicích, protože i tam mě GPS často vede nelogicky ("zkratka" přes 4 boční uličky v dědině místo průjezdu po hlavní, nebo návrh na jízdu v protisměru v 5 let staré jednosměrce apod.) ...
  • 0

#33 Mimon_team

Mimon_team

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 417 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 10:27

mpistora napsal/a:
Další důvod "proč to nejde" je asi také výkonostní (ohled na HW GPS). Je otázka, jak by se prodloužil výpočet trasy, pokud by se routovatelná síť zahustila o řád. Na druhou stranu pěší trasy se běžně neplánují v délce 100 km a na malém uzemí by to neměl být problém.

Přesně. A pro motorizovaná vozidla by se zase tyhle trasy vůbec nepoužily, takže tam by to na rychlost výpočtu nemělo mít vliv. IMHO by se pouze zvětšil objem mapy na disku, ale bez praktického vlivu na rychlost routování.
  • 0

#34 michal_a_jana

michal_a_jana

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 11:37

Dain a Olik napsal/a:
vynasob si 1.5 a zhruba to mit budes


jo to muzu i z hlavy, jenze ve skutecnosti ten koeficient muze byt 1.05x i 2x

vzhledem k tomu stylu routovani, kdy to na slovensku ve 3/4 vyroutuje koninu, na tu gpsku budes muset koukat tak jako tak.


Na Slovensku neni problem s routovanim ale s mapama. Kde neni cesta zakreslena tak tam neni po cem routovat.
  • 0

#35 abakus

abakus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 159 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 11:51

Tato diskuze už tu byla a dopadla tak jak skoro všechno tady - lidi se hádali a nakonec stejně nedošli k jednotnému závěru. Naprosto chápu Picodas, že raději budou poslouchat nadávky, že tam není routing než aby poslouchali nadávky za to, že ten routing je mizerný. Výsledek je stejný, ale takhle je to nic nestojí. A pro toho mladého, nezkušeného a optimistického ;) - je velký rozdíl, jestli se zasazuješ o zrušení (= proč to tam nenechat, když už to tam je) nebo o nevzniknutí (= není lepší se věnovat něčemu užitečnějšímu?)
  • 0

#36 michal_a_jana

michal_a_jana

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 11:55

abakus napsal/a:
Tato diskuze už tu byla a dopadla tak jak skoro všechno tady - lidi se hádali a nakonec stejně nedošli k jednotnému závěru.


To je pravda, ale od te doby doslo k urcitemu posunu u ostatnich map v regionu (zavedeni routingu na Slovensku v2, Nemecku v3), a k posunu v pristupu Picodasu. Ucelem teto konkretni diskuze je diskutovat o tech 3 argumentech ktere vedly Picodasu k nezapinani routovani v mape Cesko v3.

Naprosto chápu Picodas, že raději budou poslouchat nadávky, že tam není routing než aby poslouchali nadávky za to, že ten routing je mizerný. Výsledek je stejný, ale takhle je to nic nestojí.

To je asi dobry argument, ktery Picodas nezminuje. Bohuzel za to muze i ceska natura, ze ti co jsou skepticti tak misto aby tu funkci nepouzivali a navigovali se postaru, tak oni radsi budou brblat ze to nefunguje idealne:(
  • 0

#37 hrasek

hrasek

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 273 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 12:01

Tak koukám že Picodas si máknul, odvedli pořádnej kus práce. Už začínám šetřit na 3ku, ale doufám, že bude upgrade z TOPO 2 PRO za rozumnou cenu. Není to zase tak dlouho co jsem jí pořídil. Jinak k routingu - turistické trasy bych zatím neřešil (leda by byla v mapě možnost routování po silnicích i stezkách zvlášť a šlo to přepínat). Rozhodně bych nechtěl aby to routovalo po stezkách a neroutovalo po silnicích. U turistických tras je ale nutné to zpřesnění v mapě. I v TOPO 2 PRO je to hrůza, ale dle popisu to bude snad zlepšeno. Pro co bych ale byl je routování po cyklostezkách. (Samozřejmě by to muselo být nějak přepínatelné, aby stále zůstala zachována funkce routingu pro auta.) Cyklostezky jsou totiž v mapě značeny poměrně přesně a narozdíl od turistických tras je znám jejich přesný stav a tak často se nemění. Ještě by to ale chtělo aby Garmin vyslechl názory uživatelů a vrátil se zpět ke starším verzím Mapsource a ty pouze nějak kosmeticky upravil (a nebo klidně nechal tak). Ty nové verze co rozmazávají a deformují mapu a jsou neuvěřitelně pomalé jsou na nic. Stará verze si na nic nehrála a dle mého názoru byla 100% funkční. Spokojil bych se s tím, abych měl možnost volby kterou verzi použiji, né aby mi nová mapa drze nainstalovala novou verzi. Jo a na závěr - netušíte jak si bude 60CSx počínat z TOPO 3? Žeby pro mě konečně rozumný důvod přejít na Oregona? Zatím se mu bráním kvůli nutnosti podsvícení (a tímmenší výdrži) tak kde to 60CSx nepotřebuje (tedy celý den).
  • 0

#38 michal_a_jana

michal_a_jana

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 12:15

hrasek napsal/a:

No ja bych zrovna preferoval navigaci po vsech cestach, po cyklostezce je to vetsinou jednoduchy asfaltka a spousta ukazatelu. Ale mohli zacit aspon s timto.

Podle me ve verzi 2 je nejpresnejsi vrstva cesty a pesiny samy, pak s odstupem cyklostezky a pak s velkym odstupem turisticke znacky. Pricemz cyklostezky a turisticke znacky ve skutecnosti vedou po tech cestach a pesinach ktere jiz na mape jsou a jsou zamerene presne.
  • 0

#39 Jarous1

Jarous1

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 337 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 12:17

michal_a_jana napsal/a:

Na Slovensku neni problem s routovanim ale s mapama. Kde neni cesta zakreslena tak tam neni po cem routovat.


To bych zas tak moc netvrdil... Kdysi někde vyšla recenze na TOPO Slovakia a to routování bylo prostě děs... GPS se vehementně snažila trasu táhnout jen po turistických trasách, v mnoha případech úplně nesmyslně semtam, přitom poblíž vedla nějaká silnice a té si to ani nevšimlo...

EDIT:

Aha, tady to bylo http://navigovat.mob....asp?ARI=113970
  • 0

#40 michal_a_jana

michal_a_jana

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 426 příspěvků(y)

Publikováno 04 červen 2009 - 12:59

No nevim, ja jsem tu mapu zkousel, semtam se stane ze trasu nespocita, ale celkove me to prijde vice nez pouzitelne. Prikladam navrh trasy ze zapadu slovenska na vychod.
  • 0




1 uživatel(ů) prochází toto téma

0 uživatelů, 1 návštěvníků 0 anonymních uživatelů

Reklama