. Ti co maj poctive odloveno archivaci o nic neprijdou, tem to nevadi,
Možná tě to překvapí, ale najdou se i tací (jmenovitě já), kterým to vadí. Ne pro každého končí keš tím, že si ji našel, zalogoval, odfajfkoval a dál se jí nezaobírá. Jeden z aspektů GC je, že z téhož místa sdílíme svoje zážitky, rozprostřené v čase. Jsou lidi, co se na procházce či výletě zastaví u keše, kterou už kdysi odlovili, aby zavzpomínali a podívali se, zda a jak se jí daří. Z toho hlediska je kontinuita a otevřenost i k budoucnosti užitečná a troufám si říci že podstatná vlastnost hry.
Neříkám, že archivace někdy v jednotlivém konkrétním případě nemůže být smysluplné řešení. Ale rozhodně zrazuju od toho, uvažovat o ní jako o prostředku, který by nějak obecněji mohl přispět ke zlepšení stavu. To je jak odstranit skvrnu obětováním kusu látky. Budeme mít sice šaty čisté, ale samá díra.
Realita je taková, že nás vývoj táhne 3,5 terénem, kde se výskyt lecjakého neřádstva prostě takřka nevyhnutelně přiházívá. Co s tím?
Z hlediska veřejné morálky: Jak už tady bylo poukázáno, my lidé jsme ve své podstatě stádní tvorové - máme sklony přidávat se k tomu, co si myslíme, že dělá většina. Proto myslím, že je hodně důležité nemlčet a neostýchat se tu a tam pochválit, co považujeme za správné a nebát se pranýřovat, co nám připadá špatné. Tak se spoluutváří veřejné mínění a pod jeho tlakem zpětně formují individuální postoje k tomu či onomu jednání. Řekl bych, že není až tak podstatné (resp. dosažitelné), aby se nepodvádělo vůbec, ale podstatné je (a naším cílem by mělo být), aby podvodníci nebyli za lidové hrdiny a vzory k následování. Dobré je, že valná část lidí, kteří dělají GC těmi pranýřovanými způsoby, se za to přinejmenším do jisté míry hanbí a snaží se svoje jednání více či méně úspěšně zamaskovat. Špatné svědomí je tuze užitečná věc... Čili moje rada především zní: Kýbl dehtu a pytel peří cíleně na ty nejkřiklavější případy. Každý má citlivá místa, kde nechce mít ho z ostudy kabát. Jak říkám, rozhodující je mít na svojí straně veřejné mínění. Pokud většině alespoň podvědomě vybarvíme, že jisté věci jsou už příliš černé na to, aby je šlo považovat za šedou, bude to fungovat, bude to mít na jejich rozhodování a chování vliv.
Sami před sebou by si třeba leckdy nějakou tu šedou zkratku neodepřeli a prohlásili si ji v duchu za vlastně celkem bílou, ale takhle, ukázáno na tapetě, jim to bude činit o něco větší duševní násilí, vybělit si to. Málokdo doopravdy má rád vědomí, že použil černotu, že se "přisírá k jakuze" atp. Mimoděk se jim vybaví to staré překadlo: Spolu chyceni, spolu pověšeni. Jistě, je určité procento lidí otrlých, bezohledných, bezcitných, na ty to nezabírá, ale valná většina jich chce mít nejen navenek čisté ruce ale i uvnitř pocit, že patří k "těm hodným". Proto je důležité na křiklavé neřády poukazovat a jako takové je označit. Kupř. to, že Maradonovi kdysi prošla "boží ruka" nic nemění na tom, že se naprostá většina lidí shodne na tom, že to není nic, jak by se fotbal měl hrát. U konkrétních skutků je sice arbitrární, kde je šedá dost světlá na bílou a kde je dost temná na černou, ale to nic nemění na tom, že skutek je veřejností nějak vyhodnocen a většinové mínění ho buď přijímá nebo zavrhuje. Čili je na nás, abychom nedopustili, aby v rámci GC byli švindléři vnímáni jako vítězové a vzor k nápodobě. V podstatě GC není hra s nulovým součtem, potud si svůj prostor k úspěchu v ní může najít skoro každý, to však není důvod k tomu dávat zde švindléřům větší prostor k obhajobě a pochopení, než by dostali v civilním životě. Ale současně přiznám, že nemíním hrát si nad logbooky svých keší na kádrováka (se svou krtkozrakostí jsem na tom ostatně tak, že jsem rád, když s přimhouřenýma očima a vyšpuleným jazykem při logování v lb usilovně rozeznám prázdné místo, kam se vejdu, od popsaného, natož posuzovat podpisy cizí :-)).
Na WP máme jednu dobrou komunitní zásadu: Assume good faith, To jest předpokládat u druhého poctivost a dobrou vůli, neukáže-li se opak. A právě proto, že ta nespecifická opatření, ať už mírná jako šíbování s keší či zcela brutální jako archivace, dopadají nejen na vinné, ale i na nevinná. Ba co víc, na nevinné daleko tvrději, protože oni do řešení svůj čas opravdu vložili, tudíž škodují víc. Ale podaří-li se komu z kolegů nějak důmyslně na lep nalákat a zostudit specificky jen prokazatelné švindléře, udělá tím dobrý skutek pro nás všechny.
Jinak ještě podotknu, že mně osobně na finálkaření nepohoršuje ani tak to pomyšlení, že si někdo oproti kolegům usnadnil cestu k cíli a vytahuje se "bodem" navíc, jako to, že za to pouští do anonymního nekontrolovaného veřejného oběhu jiné údaje. To je v podstatě copyvio, jako by nějaký nakladatel neautorizovaně vydal něčí knihu. A, moralizování stranou, docela se divím, že GS nepožádá legální cestou o zablokování stránek, které takto institucionalizovaně zneužívají údaje, které jsou ve smyslu ToU vlastně skrytou částí proprietární databáze GS. I když asi bude pravda, co tu zaznělo, že finálkáři Groundspeaku vlastně generují větší traffic, takže odtud asi není žádný zvláštní zájem to potírat, nemluvě o tom, že globálně představují modré otazníčky daleko menší díl keší než zrovna u nás. Nemám nic proti tomu, že na GC Jeremy vydělává, jen doufám (a někdy i pochybuju), že v Seattlu mají dost zdravého rozumu, aby si uvědomili, že Revenues jsou jen jedna noha a bez té druhé jménem Spirit of the Game to prostě napořád
běhat nemůže. Ono, když se nad tím realisticky zamyslíme, finálky jsou v podstatě dost poptávanou komoditou. Logicky by tedy GS sobě prospěl, kdyby pro ty svoje pohodlné oblíbence v duchu rovnice t=$ prostě finálky prodával oficiálně sám. Kdyby se to nějak systémově ošetřilo, zhoršilo by se tím na hře celkově něco? Kdoví. Představme si třeba hypoteticky, že by část výtěžku z finálek GS byl ochoten přerozdělovat zpátky tvůrcům povedených keší všech typů (ale mašli by mohl přidělit a do procenta pro hodnocení se počítat jen ten, kdo si dotyčnou finálku nekoupil). No a při logování by byla možnost výběru mezi typy keší, tj. ti finálkáři, co se hájí vykřikováním, že oni místo luštění radši jdou rovnou do lesa na tradičky, by si otazníček logli jako tradičku, myslí-li to upřímně. Atp. atd. Celkově dost kacířský námět k zamyšlení.