Odborník na tuto oblast by to asi dokázal pěkně vysvětlit. Já odborník nejsem, tak můžu pouze spekulovat na základě vlastních zjištění, pozorování a vlastního mozkového myšlení.
Myslím si, že u těchto reklam už dávno nejde o to, aby se člověk o tom produktu dozvěděl, nebo aby se přesunul na příslušný web. Od doby, kdy internetový reklamní byznys funguje na základě počtu kliků a shlédnutých sekund, se téměř všichni honí jenom za tím. Takže potřebují, aby dotyčný na odkaz aspoň kliknul, aby se ten klik načetl na příslušné konto, nebo aby shlédnul alespoň pár vteřin videa, aby se opět načetly peníze na příslušné konto. Že tu stránku dotyčný hned zavře? Nevadí, klik už se načetl. Že to video po pěti sekundách přeskočí? Nevadí, shlédnutí už bylo zaregistrováno. Proto se autoři těchto reklam snaží vytvářet „pasti“ na čtenáře, aby je donutili aspoň k tomu kliknutí. Vidím pěknou paralelu s tím, když si někde v obci nainstalují kamerový systém na hlídání rychlosti a pak, aby jim to hezky sypalo do kasičky, vytvářejí úmyslně pasti na řidiče, protože kdyby nikdo tu rychlost nepřekročil, tak by byl systém ztrátový.
Za této situace si myslím, že používání různých ad-blocků není vůbec nic „nesportovního“, protože s „nesportovním“ chováním už začali autoři těchto agresivních reklam a tohle je jenom obrana.
Nicméně každá akce vyvolává reakci. Protože ten byznys je opravdu velký, tak ti, co v něm jedou, se nebudou chtít jen tak vzdát. To znamená, že přijde nějaké odvetné opatření. Placený obsah tím odvetným opatřením, podle mě, ale není. Je to ale možná směr, kterým se bude internet v nejbližší době ubírat. Z tržního pohledu je to asi správně. Pokud někdo produkuje takový obsah, za který budou někteří ochotní zaplatit, pak je to asi v pořádku. Naštvaní budou ti, které ten obsah zajímá, ale z nějakého důvodu si ho nemůžou dovolit zaplatit. Horší to bude mít ten, kdo produkuje takový obsah, za který nebude chtít zaplatit téměř nikdo, takže buď to úplně zabalí, nebo ty stránky bude dotovat, anebo si tam ponechá ty reklamy.
Pro reklamky ten první případ ale bude znamenat ztrátu, protože určitě zezačátku bude jedním z benefitů placeného obsahu to, že bude bez reklam. Takže se budou snažit probourat i do placeného obsahu. A časem se jim to určitě povede. A Overtonovo okno začne zase od začátku: nejprve pár neagresivních reklam, aby se platící nenaštvali a nepřestali platit. Časem, až bude placený obsah na internetu považován za normu (a lidi se budou divit, že někdy existoval obsah, který byl poskytován úplně zadarmo), opět se přitvrdí. A až se situace opět stane neúnosnou, třeba někdo přijde s V.I.P. obsahem, kde za ještě více peněz nebudou reklamy. A tak dokola.
Situace nevypadá moc růžově, ale c'est la vie. A třeba mezitím někdo vymyslí nějaký úplně jiný model, který bude vyhovovat všem. Do té doby to bude pouze hra na kočku a na myš, ve které existují pouze dílčí vítězství (ale také pouze dílčí prohry).