Jen tak pro zajímavost a k zamyšlení :-)
http://www.osel.cz/1...ci-bez-gps.html
Publikováno 31 březen 2020 - 15:17
Publikováno 31 březen 2020 - 15:33
To by mě zajímalo. ALE! Gyroskop měří co? Zdá se mi, že úhlovou rychlost. Alespoň ty z destiček Arduina, v telefonu to bude stejné. Má informaci o přesném směru? Tj. pozná, kde je sever? Nebo se musí kalibrovat podle kompasu? A jak pozná že se pohybuju konstantní rychlostí? Snažil jsem se o tom kdysi něco zjistit, ale k jednoznačným výsledkům jsem se nedostal. Do jisté míry se gyroskop zaměňuje s akcelerometrem, který má každý telefon (pro otáčení displeje), ale akcelerometr nezměří otáčení ve vodorovné rovině a navíc je silně ovlivněn zrychlením (pochopitelně, to měří).
Ono jít podle gyroskopu by se někdy hodilo, hlavně tam, kde je magnetické pole (stačí ulice s tramvají, nebo železný most, nebo magnetické zapínání pouzdra), to se kompas zblázní, viděl jsem co dělala buzola ve výkladu obchodu, když kolem projela tramvaj.
Publikováno 31 březen 2020 - 16:14
Nebudu se raději pouštět do terminologie, o které mnoho nevím, ale čistě teoreticky: Pokud by se ten modul jednou zkalibroval a pak už „jen“ dostatečně přesně měřil všechna zrychlení, měl by být s to dopočítávat polohu a promítat ji třeba na display do mapy. Plus se sem tam zase dokalibrovat podle nějakého vnějšího vstupu, když bude vhodná příležitost. Nebo se pletu?
Publikováno 31 březen 2020 - 18:34
Inerciální navigace se samozřejmě používá, např. v kosmu či letectví, ale problém je přesnost, klesající s časem. Je nutná pravidelná kalibrace.
Publikováno 01 duben 2020 - 7:09
Četl jsem kdysi o gyroskopické a akcelerátoměrné navigaci třeba v jeskyních. Ale pochybuju, že bude co integrovat, když se budu půl hodiny soukat plazivkou.
Publikováno 01 duben 2020 - 7:58
Proč ne - přece při každém tom soukacím pohybu zrychlíš v určitém směru, následně opět zpomalíš na nulu. A tak pořád dokola. Jde jen o tu přesnost.
SW: a:Drake 6
HW: Ulefone PowerArmor 18t (Android 12), Qstarz BT-Q818XT bluetooth GPS modul
"When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot." – briansnat
Publikováno 01 duben 2020 - 15:57
Promiňte, že se pletu do diskuze, ale kdysi jsem četl o pokusech s autonavigací. Myslím, že s tím přišla Toyota nebo Nissan, asi Japonci.
Na palubovce byla "obrazovka" na kterou se položila stránka z mapy (přesně určené pro ten a ten systém), kolečkem se vyladila pozice ledky pod papírem aby ukazovala tam kde auto je a ta se pak podle pohybu auta posouvala a ukazovala pozici. Na konci listu se list vyměnil za nový, seštelovalo se a jedeme dál. Už je to dost dávno, byly to jen pokusy a ve velkém se to neujalo, ale nějaký akcelerometr nebo gyroskop tam byl.
Publikováno 01 duben 2020 - 16:55
Auto měří vzdálenost, tachometrem a navíc se podle mapy může kalibrovat na každé křižovatce, jinudy než po silnicích nejezdí. Takže pro inerciální navigaci by stačil jen slušný kompas, což právě v plechovce je problém.
Ale pro GPS není, auto se pohybuje dost rychle, takže když se jede podle GPS, směr se měří ze satelitů. A když stojí, netočí se na místě, tak stačí jen směr při nulové rychlosti zafixovat. Na rozdíl od chodce, který může jít pomalu a otáčet se na místě. Tam je kompas nebo kalibrovaný gyroskop nutný.
A s dvojí integrací zrychlení při plazivém pohybu bych tedy nějakou přesnost ve vzdálenosti nečekal.
0 uživatelů, 1 návštěvníků 0 anonymních uživatelů